donderdag 26 september 2013

Ankering

Ankering

ankering
klik op de afbeelding voor een vergroting

ankering zorgt voor niet-rationeel beleggenHet begrip ankering of verankering komt uit de psychologie en is voor een groot deel bepalend voor het gedrag van beleggers.

Ankering gaat uit van het feit dat mensen een waarde toekennen aan een bepaald, vaak vrij willekeurig getal dat ze vaak gehoord hebben of dat ze recent hebben gezien.

Laat je iemand een postcode van 4 cijfers zien en vraag je daarna om te schatten wat iemand per maand verdient dan zal het geschatte bedrag in de buurt van die postcode zitten.

Laat een ander een andere postcode zien en het bedrag zal mee veranderen.

Deze hang naar bekende getallen zien we vooral terug bij koersen die een bepaald getal moeten halen.

Vooral de media zijn er gek op en we zien dan uitspraken van journalisten en presentatoren als "De AEX heeft nog wat moeite om de 300 punten te doorbreken".

Waarom 300? Waarom niet 297,65? Beide getallen zijn even relevant, of zo u wilt irrelevant.

Hoogstwaarschijnlijk is in dit geval het getal 300 al vaak als een magische grens genoemd waarbij het "zeker" is dat de beurs verder gaat stijgen, de economie aantrekt of iets dergelijks.

En Waarom? Omdat iedereen het doet. En Iedereen dat "weet". En de media gek zijn op dit soort "nieuws" dat vooral door leken belangrijk wordt gevonden.

En daarom hechten vooral minder ervaren beleggers ook nog waarde aan dit soort getallen. Raar maar waar.

Ze gebruiken ankering ook om aan- en verkoopbeslissingen te nemen, en je krijgt dan uitspraken als "Wanneer PHILIPS door de 50 euro is gestegen ga ik verkopen" of "als ING onder de 3 euro zakt ga ik ze kopen".

Kortom, ankering is pure tradingpsychologie en het heeft geen enkele rationaliteit die een beleggingsbeslissing kan rechtvaardigen.